torstai 21. marraskuuta 2013





Some asiakkaan  ja yrityksen näkökulmasta. Miksi tehosekoitin firma jauhaa iPhone femmaa mäsäksi youtubessa? Mitä on käyttäjälähtöisyys ja sisältömarkkinointi? Lue niin tiedät.

Some asiakkaalle 

Sosiaalinen media on tänä päivä lähellä jokaisen ihmisen arkipäiväistä elämää niin töissä, kuin vapaa-ajallakin. Sosiaalinen median avulla ihmiset voivat jakaa mielipiteitään avoimesti ja puhua yrityksien palveluista. Sosiaalisen median avulla ihmiset saavat ajankohtaista tietoa nopeammin kuin ennen ja saavat parempaa asiakaspalvelua. Asiakkaat saavat asiakasuskollisuutta yritystä kohtaa.(Könönen, Tatu & Pirkola, Janne 2009) .  

Some Yritykselle 

Somen avulla luodaan yrityksiin lisää näkyvyyttä ja kuuluvuutta. Yritykset voivat ostaa itselleen mainostilaa, luoda verkostoja ja yhteisöjä Internetissä ja keskustella ajankohtaisista asioista. Yrityksen eduksi voi myös olla suoran palautteen saaminen asiakkailta. Internet on laaja markkinointi kanava, jossa 2/3 sen käyttäjistä käyttää aikaansa sosiaalisenmedian parissa. (Mäkelä, Ilari 2012). Yrityksen on kuitenkin tärkeä muistaa, että heidän pitäisi olla selvillä mitä ihmiset puhuvat heidän yrityksestä netissä. Aika hälyttävää oli, että Oskari Uotilan mukaan monet yritykset eivät ole googlettaneet itseään.


Yrityksien täytyy myös miettiä tarkkaan miksi he käyttävät sosiaalisen median kanavia. Yksi onnistunut esimerkki oli tehosekoitin yrityksestä, joka säännöllisin väliajoin jauhaa mitä mielikuvituksellisimpia tavaroita tehosekoittimellaan. Sosiaalisen median tavoite on herättää keskustelua ja mielenkiintoa yritystä kohtaan, jotta potentiaaliset asiakkaat huomaavat yrityksen. Ebayn tutkimuksen mukaan Somen käyttäjät kuluttavat 54% enemmän rahaa tuotteisiin kuin offline osallistujat. Some voi siis merkitä yritykselle selviä lisätuloja.
Vaikka otinkin asiakkaan ja yrityksen erikseen esille, jokainen yritys on lopulta vain ryhmä tavallisia ihmisiä.

Käyttäjälähtöisyys ja Sisältömarkkinointi 

Käyttäjälähtöisyys tarkoittaa sitä, että tuotteita suunnitellaan entistä enemmän käyttäjien eli kuluttajien ideoista. Taustalla on idea siitä, että menestyminen tulevaisuudessa rakentuu entistä enemmän käyttäjien varaan. (TEM, 2013). Ideat tuotteisiin tulevat siis asiakkailta. Internet on mahdollistanut käyttäjäkokemusten ja ajatusten reaaliaikaisen ja maantieteellisesti rajattoman vaihdon, sekä luo jatkuvasti uusia kanavia jakaa ja tuottaa sisältöjä.

Käyttäjälähtöisyys on selvästi nostanut asiakkaan roolia yhä merkittävämmäksi, asiakkaat on alettu ottaa huomioon myös osana yrityksen kehitystä ja menestyvän yrityksen voimavarana. Oskari Uotila luennollaan kertoikin juuri, siitä miten yritysten kannattaisi lukea asiakkaiden ja ihmisten keskusteluita yrityksen aihepiiristä, netissä. Näin toimimalla yritys saisi ideoita tuotteiden kehittämiseen, osaisi nostaa oikeat piirteet esille markkinoinnissaan, tietää mikä asiakkaita tai potentiaalisia asiakkaita huolestuttaa tai ihmetyttää ostopäätöstä tehtäessä ja mitä merkkejä suositaan. Käyttäjälähtöisyyden tutkimisesta on siis konkreettista hyötyä yrityksen toimintaan.

Esimerkiksi meidän koulun kanssa saman katon alla oleva yritys Visma Software Oy:n, Palvelujohtaja Päivi Peura kertoo yrityksen blogissaan, kuinka he ovat hyödyntäneet asiakaspalautetta. Peura kirjoittaa, että tällä hetkellä he ovat kehittelemässä sähköposti-integraatiota asiakkaalta lähteneestä ideasta, minkä tarkoituksena on vähentää muistettavien salasanojen määrää ja saada enemmän asioita yhden salasanan taakse. Asiakas siis voi todella vaikuttaa ja antaa ideoita yritykselle.

Somen markkinointi perustuu siihen, että yksi ihminen saadaan kiinnostumaan jostakin, minkä hän sitten haluaa jakaa eteenpäin. Some on niin sanotusti sisältömarkkinointia eli tarkoitus on tuottaa materiaalia josta on asiakkaalle hyötyä. Tiedon on oltava asianmukaista ja houkuttaa kohdeyleisöä. Esimerkiksi asiantuntija- ja yritysblogit, sosiaalisen median työkalut, digitaaliset lehdet, sähköiset uutiskirjeet ja verkkolehdet ovat sisältömarkkinamateriaaleja. (Ansaharju, J. 2013). Esimerkkinä sisältömarkkinoinnista on Ansaharjun blogi kirjoitus, jossa hän on kertonut mitä hyötyä sisältömarkkinoinnista on yritykselle ja blogin loppuun laittanut yhteystietonsa ja kehottanut ottamaan yhteyttä, että voidaan yhdessä suunnitella miten saat edellä mainitussa tekstissä olevat hyödyt yrityksesi käyttöön.  Asiakas on blogin luettuaan vakuuttunut, että kirjoittaja tietää mistä puhuu ja mitä todennäköisimmin juuri ensimmäisenä kysyy tarjousta blogin kirjoittajalta. Bloggaaminen on siis yksi keino markkinoida palveluitaan ja osaamistaan.

Osallistu,:
Onko teillä mielessä jokin tuote mitä voisi parantaa tai jopa keksiä? Kenties jokin jäätelömaku yhdistelmä tai automaattinen aparaatti… :)

Lähteet:

Ansaharju, J. 2013. Mitä on sisältömarkkinointi? Blogi. Saatavissa: www.sisaltomarkkinointi.fi

Könönen Tatu & Pirkkola Janne 2009. Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa 29.10.2009. WWW-dokumentti. https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2009/11/tiedote-2009-11-10-12-25-09-715876/mediataivas.pdf.

Mäkelä, Ilari 2012.4 tapaa, jolla sosiaalinen media tekee markkinoinnista parempaa, 2.8.2012. Helsinki Promo Oy, 2013.WWW-dokumentti. http://helsinkipromo.com/sosiaalinen-media-markkinointi/.

Peura, P. 8.5.2013. Sanoista tekoihin ja asiakastyytyväisyyteen. Visma Blogi. Saatavissa: blog.visma.com

Käyttäjälähtöinen innovaatiopolitiikka. 30.10.2013. TEM. Saatavissa: www.tem.fi

Oskari Uotilan luento Savonialla 18.11.2013

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti