Some
asiakkaan ja yrityksen
näkökulmasta. Miksi tehosekoitin firma jauhaa iPhone femmaa mäsäksi youtubessa?
Mitä on käyttäjälähtöisyys ja sisältömarkkinointi? Lue niin tiedät.
Some asiakkaalle
Sosiaalinen
media on tänä päivä lähellä jokaisen ihmisen arkipäiväistä elämää niin töissä,
kuin vapaa-ajallakin. Sosiaalinen median avulla ihmiset voivat jakaa mielipiteitään
avoimesti ja puhua yrityksien palveluista. Sosiaalisen median avulla ihmiset saavat
ajankohtaista tietoa nopeammin kuin ennen ja saavat parempaa asiakaspalvelua.
Asiakkaat saavat asiakasuskollisuutta yritystä kohtaa.(Könönen, Tatu &
Pirkola, Janne 2009) .
Some Yritykselle
Somen avulla
luodaan yrityksiin lisää näkyvyyttä ja kuuluvuutta. Yritykset voivat ostaa
itselleen mainostilaa, luoda verkostoja ja yhteisöjä Internetissä ja
keskustella ajankohtaisista asioista. Yrityksen eduksi voi myös olla suoran
palautteen saaminen asiakkailta. Internet on laaja markkinointi kanava, jossa
2/3 sen käyttäjistä käyttää aikaansa sosiaalisenmedian parissa. (Mäkelä, Ilari
2012). Yrityksen on kuitenkin tärkeä muistaa, että heidän pitäisi olla selvillä
mitä ihmiset puhuvat heidän yrityksestä netissä. Aika hälyttävää oli, että
Oskari Uotilan mukaan monet yritykset eivät ole googlettaneet itseään.
Yrityksien täytyy myös miettiä tarkkaan miksi he käyttävät sosiaalisen median kanavia. Yksi onnistunut esimerkki oli tehosekoitin yrityksestä, joka säännöllisin väliajoin jauhaa mitä mielikuvituksellisimpia tavaroita tehosekoittimellaan. Sosiaalisen median tavoite on herättää keskustelua ja mielenkiintoa yritystä kohtaan, jotta potentiaaliset asiakkaat huomaavat yrityksen. Ebayn tutkimuksen mukaan Somen käyttäjät kuluttavat 54% enemmän rahaa tuotteisiin kuin offline osallistujat. Some voi siis merkitä yritykselle selviä lisätuloja.
Yrityksien täytyy myös miettiä tarkkaan miksi he käyttävät sosiaalisen median kanavia. Yksi onnistunut esimerkki oli tehosekoitin yrityksestä, joka säännöllisin väliajoin jauhaa mitä mielikuvituksellisimpia tavaroita tehosekoittimellaan. Sosiaalisen median tavoite on herättää keskustelua ja mielenkiintoa yritystä kohtaan, jotta potentiaaliset asiakkaat huomaavat yrityksen. Ebayn tutkimuksen mukaan Somen käyttäjät kuluttavat 54% enemmän rahaa tuotteisiin kuin offline osallistujat. Some voi siis merkitä yritykselle selviä lisätuloja.
Vaikka otinkin
asiakkaan ja yrityksen erikseen esille, jokainen yritys on lopulta vain ryhmä
tavallisia ihmisiä.
Käyttäjälähtöisyys ja Sisältömarkkinointi
Käyttäjälähtöisyys
tarkoittaa sitä, että tuotteita suunnitellaan entistä enemmän käyttäjien eli
kuluttajien ideoista. Taustalla on idea siitä, että menestyminen
tulevaisuudessa rakentuu entistä enemmän käyttäjien varaan. (TEM, 2013). Ideat
tuotteisiin tulevat siis asiakkailta. Internet on mahdollistanut
käyttäjäkokemusten ja ajatusten reaaliaikaisen ja maantieteellisesti rajattoman
vaihdon, sekä luo jatkuvasti uusia kanavia jakaa ja tuottaa sisältöjä.
Käyttäjälähtöisyys
on selvästi nostanut asiakkaan roolia yhä merkittävämmäksi, asiakkaat on alettu
ottaa huomioon myös osana yrityksen kehitystä ja menestyvän yrityksen
voimavarana. Oskari Uotila luennollaan kertoikin juuri, siitä miten yritysten
kannattaisi lukea asiakkaiden ja ihmisten keskusteluita yrityksen aihepiiristä,
netissä. Näin toimimalla yritys saisi ideoita tuotteiden kehittämiseen, osaisi
nostaa oikeat piirteet esille markkinoinnissaan, tietää mikä asiakkaita tai
potentiaalisia asiakkaita huolestuttaa tai ihmetyttää ostopäätöstä tehtäessä ja
mitä merkkejä suositaan. Käyttäjälähtöisyyden tutkimisesta on siis
konkreettista hyötyä yrityksen toimintaan.
Esimerkiksi
meidän koulun kanssa saman katon alla oleva yritys Visma Software Oy:n,
Palvelujohtaja Päivi Peura kertoo yrityksen blogissaan, kuinka he ovat
hyödyntäneet asiakaspalautetta. Peura kirjoittaa, että tällä hetkellä he ovat kehittelemässä
sähköposti-integraatiota asiakkaalta lähteneestä ideasta, minkä tarkoituksena
on vähentää muistettavien salasanojen määrää ja saada enemmän asioita yhden
salasanan taakse. Asiakas siis voi todella vaikuttaa ja antaa ideoita
yritykselle.
Somen
markkinointi perustuu siihen, että yksi ihminen saadaan kiinnostumaan jostakin,
minkä hän sitten haluaa jakaa eteenpäin. Some on niin sanotusti
sisältömarkkinointia eli tarkoitus on tuottaa materiaalia josta on asiakkaalle
hyötyä. Tiedon on oltava asianmukaista ja houkuttaa kohdeyleisöä. Esimerkiksi
asiantuntija- ja yritysblogit, sosiaalisen median työkalut, digitaaliset
lehdet, sähköiset uutiskirjeet ja verkkolehdet ovat
sisältömarkkinamateriaaleja. (Ansaharju, J. 2013). Esimerkkinä
sisältömarkkinoinnista on Ansaharjun blogi kirjoitus, jossa hän on kertonut
mitä hyötyä sisältömarkkinoinnista on yritykselle ja blogin loppuun laittanut
yhteystietonsa ja kehottanut ottamaan yhteyttä, että voidaan yhdessä
suunnitella miten saat edellä mainitussa tekstissä olevat hyödyt yrityksesi
käyttöön. Asiakas on blogin
luettuaan vakuuttunut, että kirjoittaja tietää mistä puhuu ja mitä
todennäköisimmin juuri ensimmäisenä kysyy tarjousta blogin kirjoittajalta.
Bloggaaminen on siis yksi keino markkinoida palveluitaan ja osaamistaan.
Osallistu,:
Onko teillä mielessä jokin tuote mitä voisi parantaa
tai jopa keksiä? Kenties jokin jäätelömaku yhdistelmä tai automaattinen
aparaatti… :)
Lähteet:
Könönen Tatu & Pirkkola Janne
2009. Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa 29.10.2009.
WWW-dokumentti.
https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2009/11/tiedote-2009-11-10-12-25-09-715876/mediataivas.pdf.
Mäkelä, Ilari 2012.4 tapaa, jolla
sosiaalinen media tekee markkinoinnista parempaa, 2.8.2012. Helsinki Promo Oy,
2013.WWW-dokumentti. http://helsinkipromo.com/sosiaalinen-media-markkinointi/.
Peura, P. 8.5.2013. Sanoista
tekoihin ja asiakastyytyväisyyteen. Visma Blogi. Saatavissa: blog.visma.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti