Joko sinä olet pinnanut Indiskassa?
Indiskan facebook sivua tutkiskellessani törmäsin ensimmäistä kertaa sanaan Pinterest eli pinnaus suomalaisittain. Pinnaaminen on yksi sosiaalisen median muoto, jossa voidaan luoda tapahtumille, tyyleille tai vaikka kilpailuille oma kansionsa eli pinboard johon voidaan ”pinnata” paljon kuvia. Pinnattu kuva esittää kokonaisuutta, kuvaa painamalla kokonaisuus jakautuu pieniin osiin. Esimerkiksi pinnattu sisustusyhdistelmä vaihtuu yksittäisiksi tuotteiksi, joista voidaan nähdä mitä kaikkea tarvitaan kyseisen asetelman luomiseen. Lisää pinnauksesta voi lukea http://www.pinnaus.fi/
Risuja:
Kaikki yritykset ovat facebookissa, ehkä siksi, että ajatellaan että sinne on pakko mennä. Olin kuitenkin yllättynyt, että tavan vaatekaupallakin, kuten Indiskalla on paljon tykkääjiä FB:ssä 88 397 kappaletta kaiken kaikkiaan ja yritys julkaisee postatuksiaan lähes joka toinen tai kolmas päivä. Tykkäyksiä oli sadasta reiluun tuhanteen kuvien alla.
Yrityksen julkaisema aiheet ja kuvat ovat kuitenkin mielestäni melko tylsiä, lähestulkoon pelkkiä kuvia myytävistä tuotteista ja uutuuksista, ei paljon eroa paperimainoksista. Ihmiset kuitenkin tykkää ja jaksavat aina kommentoida uusia teemukeja, sukkia ja lyhtyjä ”ostan tuon ja tuon”. Listassa näkyivät erikseen, ketkä omista FB kavereista olivat tykänneet sivustosta, lisäksi ehdotettiin kutsumaan joku toinen omista kavereista tykkäämään sivustosta.
Ruusuja:
Mistä pidin sivustolla oli se, että sinne oli koottu Today’s Outfit- asukokonaisuus kuvasarjaa, joista saa kivoja vinkkejä pukeutumiseen ja asusteiden yhdistämiseen, mutta on myös samalla tehokas myyntikikka. Indiska oli myös julkaissut kuvan kera esille, miten tärkeää puhdas vesi on ja miten yritys tukee Intiassa puhtaan veden saantia. Lisäksi sivustolla ilmoitetaan alennuspäivistä ja tapahtumista.
Yhden klikkauksen takana oli myös PR-henkilöiden kuvat ja yhteystiedot puhelinnumeroilla, linkit yrityksen kotisivulle, instagramiin, tapahtumiin ja videoihin.
Sivustolla oli myös palsta erikseen palautteelle, joka mielestäni toimi hyvin, palautteeseen vastattiin aina viimeistään parin päivän sisällä ja palautteeseen vastattiin vaikka se ei olisi vaatinut vastausta. Esimerkiksi yksi asiakas kommentoi tietyssä Indiskan putiikissa saamaansa hyvää palvelua niin FB päivittäjä lupasi välittää palautteen kyseisen kaupanhenkilökunnalle.
Tykkäätkö sukista?
Ylipäätänsä sivuston ylläpito tarkoitus perustui puhtaasti markkinointiin, mutta oli kiitettävän säännöllistä ja jos jaksat tykätä sukista niin mikäs siinä. Sukka kuvia oli nimittäin paljon...
Kivaa vaihtelua oli kuitenkin lampun hauska teksti:
Kuvalla oli 788 tykkäystä ja 62 oli jakanut linkin.
Jos kiinnoistut lampusta kts oheinen linkki, en saanut kuvaa liitettyä tähän...
Kehitettävää:
Tykkäykset ja kommentit olivat aika paljon samanlaisia sydämiä, ihana, ostan tuon- tyylisiä. Kaipaisin aktiivisemman ja mielenkiintoisemman oloisia sivuja. Esimerkiksi Indiskan kestävän kehityksen periaatetta ja avustusprojekteja voisi tuoda enemmän esille esim. lahjoitamme jokaisesta tykkäyksestä kruunun tähän ja tähän projektiin.
Ehkä jotakin kilpailuja voisi järjestää, vaikka Today’s Outfit- perusteella ”peli” jossa sivustolla voisi kävijät koota annetuista asusteista (joita on sillä hetkellä kaupassa) mallin päälle asuyhdistelmän ja paras yhdistelmä palkitaan lahjakortilla tai asusteen luoja voittaa valitsemansa vaatteet.
Kesätyöpaikoista voisi ilmoittaa, tavoittaisi ainakin hyvin nuoret kesätyöläiset.
Sivut voisivat olla persoonallisemmat ja yrityksen kommentoija voisi vastata viesteihin omalla nimellään, vaikkakin yrityksen logon alla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti